vineri, 1 iunie 2012

Pentru a reusi in viata…copilul meu ar trebui sa fie cel mai bun?


O intrebare naturala si fireasca la care parintii se gandesc uneori de cand apare bebelusul, mai ales in contextul tendintelor si solicitarilor actuale, sociale si educationale, in care se valorifica abilitatile practice, capacitatea de abordare interdisciplinara, capacitatea de a solutiona pozitiv problemele, atitudinea proactiva.
Ca parinti, dorim sa pregatim copiii pentru viata si sa le oferim tot ce este mai bun iar modul in care educam si transmitem valori are o puternica amprenta parentala: aplicam o cale stiuta, cea a propriului model de reusita dupa tiparul “la mine a functionat”, optam pentru un traseu visat, ideal, bazat pe “modelul exemplelor” sau alegem sa facem lucrurile diferit si sa invatam alaturi de copii care sunt caile potrivite de dezvoltare in functie de potentialul si personalitatea celor mici.
Cand comparatiile si antrenamentul nu au efectul asteptat
Exista cazuri in care copii, perfect sanatosi, nu sunt pregatiti sa faca anumite actiuni desi potrivit varstei ar trebui sa se incadreze intr-un tipar consacrat (psihomotric, aptitudinal, cognitiv). Pornind de la exemplul primilor pasi (10 luni -18 luni), explorand aria debutului verbalizarii (1-3 ani)  sau scris-cititului (etapa primelor clase) intalnim o plaja considerata a fi optima pentru exersarea si consolidarea cunostintelor. Ne ajuta sa urmarim progresul copilului, mai putin comparatiile cu ceilalti copii de varsta lui.
Fiecare copil in ritmul lui…fiecare parinte cu dorintele lui!
Potentialul, creativ de exemplu, poate fi stimulat si valorificat printr-o gama larga de activitati cum ar fi lecturarea povestilor si cartilor adaptate intervalului specific de varsta, jocuri de rol si educationale, participarea la ateliere de creatie si/sau dactilopictura, vizionarea pieselor de teatru de la cele mai mici varste prin programele de educatie timpurie. In dorinta de a forma un copil organizat, sociabil, cu simt artistic, poate aparea tentatia de a motiva copilul sa participe la cat mai multe cursuri optionale in paralel (balet, gimnastica, aikido, pian, etc) care pot obosi si ingreuna procesul de formare a preferintelor pentru un anumit sport sau activitate artistica.
O buna cunoastere a resurselor si trasaturilor individuale ale copilului este utila in efortul de a canaliza energia spre activitatea potrivita si de a incuraja copilul in directia descoperirii si dezvoltarii aptitudinilor precum si a exprimarii talentului. In acest demers sunt relevante evaluari ale potentialului aptitudinal si testarile psihologice ce pot oferi o imagine obiectiva si informatii detaliate asupra personalitatii copilului.
Recomandari pentru…copii
Bucurati-va de realizarile voastre, oricat de mici ar fi, povestiti–le parintilor cum ati reusit!  Nu uitati sa va incurajati constant mamicile si taticii in job-ul lor de parintii – e normal sa mai greseasca intr-o “meserie” noua! In preajma lor, reamintiti-le ca lucrurile simple, dar semnificative pentru voi, sunt cele mai de pret - ziua de 1 iunie poate fi un minunat prilej pentru distractie si veselie!

Un comentariu:

  1. Copilul va fi cel mai bun daca stii sa l educi corespunzator
    Multumiri pentru articol
    Luminita Toader

    RăspundețiȘtergere